ابزار مخصوص تعمیر گاهی

راهنمای استفاده از دیاگ جی اسکن 2
دیاگ (به اینگلیسی: diagnosis) از کلمهٔ انگلیسی Diagnosis به معنی تشخیص گرفته شده است.در موتور خودروها حافظهٔ موقتی به نام ECU وجود دارد که به هنگام بروز خطا در قطعات موتور کد در حافظه ثبت می‌شود. با روشن شدن چراغی که معمولاً در پشت آمپر قرار دارد و چراغ خطا یا چک نامیده می‌شود این خطا اعلام می‌گردد. با استفاده از دستگاه این کد شناسایی می‌شود و خطای ایجاد شده اصلاح می‌گردد یا در صورت نیاز قطعهٔ مورد نظر تعویض می‌شود. به این ترتیب وضعیت خودرو به حالت اولیه باز می‌گردد. امروزه اکثر سیستم‌های خودرو به صورت هوشمند طراحی می‌شوند که برای آن‌ها نیز نیاز به دستگاه است.

طریقه عملکرد:

گروه اول کدهایی هستند که در حافظهٔ موتور ذخیره می‌گردند و به دستگاه انتقال داده می‌شود. تعمیرکار با مشاهده کد روی صفحه دیاگ متوجه می‌شود که کدام قطعه دچار نقص شده است. اما خطای اعلام شده نقص قطعه را به صورت صد در صد بیان نمی‌کند و تعمیرکار باید تشخیص دهد مشکل از قطعه است یا موارد جانبی ازقبیل سنسور و کانکتور آن. در خودروهای دارای سیستم‌های هوشمند کانکتوری وجود دارد که در بعضی از آنها این کانکتور در قسمت زیر کاپوت و در بعضی درون اتاق زیر داشبورد قرار گرفته است.باید ابتدا به این کانکتور متصل شود. سپس برای برقراری ارتباط با کامپیوترهای خودرو باید سوئیچ ماشین کاملاً باز باشد، نیازی به روشن کردن موتور نیست اما حالت اکسسوری هم برای روشن کردن کامپیوتر ماشین کافی نیست. سپس در منوی connect را زده و پس از برقراری ارتباط عیب یاب با کامپیوتر پیغامی دریافت خواهید کرد که نشان دهد ارتباط برقرار شده است. این پروسهٔ برقراری ارتباط نباید بیشتر از ۱۵ ثانیه طول بکشد چرا که نهایت زمان لازم ۵ ثانیه می‌باشد. پس بعد از ۱۵ ثانیه بدانید که جایی مشکل دارد.

پس از برقراری ارتباط نوبت به خواندن کدها می‌رسد. در بیشتر موارد چند کد خطا همزمان نمایش داده می‌شود و باید آنها را به طور جامع در نظر گرفت تا متوجه مشکل عمدهٔ خودرو شد. متأسفانه دستگاه‌های عیب یاب نمی‌توانند مشکلات مرکب را شناسایی کنند و تعمیرکار در شناسایی نهایی عیب موتور تعیین کننده خواهد بود. دستگاه قادر است پارامترهای عملکردی موتور را بخواند، از جمله سرعت موتور، میزان بازبودن دریچهٔ هوا، آوانس جرقه، مقدار سوخت، دمای هوا و آب، لین یا ریچ بودن دود اگزوز، مقدار بازبودن استپر موتور و سایر موارد دیگر که با بررسی این پارامترها می‌توان کارکرد موتور را به صورت دقیق بررسی کرد. با در نظر گرفتن این پارامترها به همراه کدهای خطا به راحتی عیوب مکانیکی و الکترونیکی موتور تشخیص داده می‌شود.

در مجموع کارایی همهٔ آنهای مانند یکدیگر می‌باشد، به این ترتیب که کد خطا را شناسایی می‌کنند. تفاوت‌های آنها در نرم‌افزار است. یعنی کدهای مربوط به هر دستگاه با دیگری متفاوت است. بعضی از انها قابلیت استفاده برای چند مدل خودرو را دارند که به آنها مولتی گفته می شو. برای استفاده از دیاگ باید توجه داشته باشید که در منوی انتخاب خودرو باید نوع خودرو را درست وارد کرد در غیر این صورت ممکن است کد نشان داده شده مربوط به دستگاه دیگری باشد. حتی در مواردی تیپ‌های مختلف یک مدل خودرو با یکدیگر در کدهای قطعات تفاوت دارند که توجه به این مطلب نیز حائز اهمیت است. در هر دو حالت قدم اول برای انتخاب دستگاه مناسب، شناسایی نوع کامپیوتر آن است.

دستگاه دیاگ جی اسکن ۲
قویترین و سریعترین دیاگ ایران با
عیب یابیکامل خودروهای آسیایی، اروپایی، آمریکایی، چینی، ایران خودرو، سایپا
برنامه اصلی دیاگ هیوندای و کیا
آموزش، پشتیبانی و گارانتی
منوی فارسی
جستجوی اتوماتیک خودرو، سیستمها وکدهای خطا
اسیلوسکوپ، شبیه ساز سنسور و مولتی متر خودرویی
عیب یابی اتوماتیک شبکه CAN
بدون برق و باطری واماده استفاده به محض اتصال به خودرو
مشخصات دستگاه:
صفحه نمایش : ۷” TFT LCD (1024 X 600 pixel) – Touch Screen
حافظه خارجی: ۱۶GB SD Card
چراغهای نمایش وضعیت کاری دیاگ: ۳ Color LED
صدا: Buzzer and speaker
باطری شارژی: Li-Ion Polymer 2100m Ah 1cell
ولتاژ کاری: ۷ ~ ۳۵V DC (10~35V for charging)
جنس پوشش بیرونی: PC + ABS resin with rubber shrouds
ابعاد: ۲۳۰ X 146 X 72 mm (with VMI pack mounted)

فایل آموزشی که امروز برای دانلود قرار دادیم راهنمای کار و روش عیب یابی و اتصال دستگاه دیاگ جی اسکن ۲ می باشد که به زبان فارسی آماده دانلود می باشد.

فرمت کتاب:pdf
زبان:فارسی
تعداد صفحات: ۲۰۸ صفحه
حجم فایل: ۱۲,۰۹۹ KB
دانلود آموزش استفاده از دیاگ