ابزار مخصوص تعمیر گاهی

دریچه گاز برقی
عموماً كنترل و تغيير زاويه دريچه گاز با دو نوع اصلي صورت مي‌گيرد: دريچه گاز مكانيكي و دريچه گاز الكترونيكي (يا برقي).

دريچه گاز مکانيکي:تا چندي پيش، بيشتر خودروها مجهز به اين نوع دريچه گاز بودند. اين نوع دريچه توسط کابل و به طور مستقيم توسط فشار پدال گاز به حرکت در مي‌آيد. از مزاياي اين دريچه ساده بودن سيستم و ارزاني آن است.

دريچه گاز برقي:

در دريچه گاز الكترونيكي يا برقي، تغيير زاويه شير پروانه‌اي با ارسال سيگنال از سيستم مديريت موتور صورت مي‌پذيرد. سيستم مديريت موتور با توجه به فرمان راننده و البته شرايط حرکتي خودرو و عملكرد موتور و استراتژي برنامه‌ريزي‌شده در واحد کنترل موتور (ECU)، دستور تغيير زاويه دريچه گاز را صادر مي‌كند. اين نوع دريچه گاز داراي سيستم مستقيم ارتباطي با پدال گاز نيست.

دريچه گاز برقي به دليل امکان كنترل دقيق‌تر ميزان هواي ورودي به موتور، نسبت به دريچه گاز مكانيكي برتري دارد. همچنين با استفاده از اين مكانيزم، امكان استفاده از قابليت‌هاي كنترل و فناوري‌هاي پيشرفته مديريت موتور و خودرو ممكن مي‌گردد و در نتيجه راندمان و كارايي موتور بيشتر خواهد بود. از ديگر مزاياي استفاده از اين نوع دريچه گاز، تنظيم و برنامه‌ريزي كنترل تغيير دريچه گاز بر اساس نياز مشتري و استراتژي تعريف‌شده براي موتور مي‌باشد؛ بنابراين مي‌توان از يک نوع دريچه گاز براي موتورهاي مختلف با استراتژي‌هاي گوناگون استفاده کرد. اما مهم‌ترين برتري دريچه گازبرقي نسبت به نوع مکانيکي، کاهش مصرف سوخت و آلودگي است. در طول چرخه کاري موتور يکي از مواردي که بيشترين مصرف سوخت و توليد آلاينده‌ها در خودرو صورت مي‌گيرد، زماني است که راننده به طور ناگهاني بر پدال گاز فشار مي‌آورد. در دريچه گاز مکانيکي دستور راننده به طور کامل اجرا و به دريچه گاز منتقل مي‌شود كه در اين شرايط نسبت سوخت و هوا مي‌تواند از حالت بهينه خارج شده و ميزان مصرف سوخت و آلاينده‌ها افزايش يابد. اما در دريچه گاز برقي تغييرات ناگهاني دريچه گاز توسط سامانه مديريت موتور کاهش يافته و به تغيير ملايم‌تر دريچه گاز تبديل مي‌شود و بدين ترتيب ميزان مصرف سوخت و آلاينده‌ها کاهش مي‌يابد. در برخي موارد راننده‌هايي که به موتورهاي با دريچه گاز مکانيکي عادت کرده‌اند، از موتورهای مجهز به دريچه گاز برقي، به دليل کاهش حس رانندگي اسپرتي و گاهأ کاهش شتاب خودرو شکايت دارند. البته همان طور که در چگونگي عملکرد دريچه گاز برقي گفته شد، با توجه به نوع استفاده از خودرو مي‌توان برنامه‌ريزي «مديريت موتور» را طوري تنظيم نمود که تغيير زاويه دريچه گاز و در نتيجه رانندگي در حالت کاملاً اقتصادي (Economic)، کاملا اسپرتي و يا حالتي بين اين دو حالت صورت پذيرد. امروزه در موتورهاي پيشرفته که از سامانه‌هاي با فناوري جديد و پيشرفته همچون موتورهاي هيبريدي، «سيستم پاشش مستقيم سوخت» و کنترل سرعت کروز بهره می‌برند، استفاده از دريچه گاز برقي کاملاً ضروري است. همچنين به دليل نبود سيم و کابل، دريچه گاز برقي جمع و جورتر بوده و جانمايي مناسب‌تري نسبت به دريچه گاز مکانيکي دارد.

کتاب زیر که آماده دانلود گردیده مختصری در مورد دریچه گاز در خودرو انواع آن و قطعات تشکیل دهنده ی آن عیب یابی و…شرح مختصری می دهد .
نام کتاب:آشنایی با انواع دریچه گاز در خودرو
ناشر:ایرانخودرو
زبان: فارسی
فرمت : pdf
حجم فایل: ۲,۰۳۰ KB
دریچه گاز برقی