مقاومت فن در خودرو ها
امروزه سیستم فن خنک کننده خودرو ها به صورت برقی میباشد در مدل های جدید تر فن های الکتریکی دارای دو دور میباشند دور کند برای حالتی که حرارت موتور خیلی بالا نمی باشد و حالت دوم دور تند فن می باشد و معمولا زمانی فعال میگردد که خودرو تحت فشار باشد و حرارت موتور بالاتر از حد نرمال رود در این حالت فن خنک کنند با دور بالا فعال می شود.
در برخی خودرو ها مثل پژو ۴۰۵ سمند و پرشیا (دارای دوفن کنار هم) برای ایجاد حالت دور کند وتند از حالت سری و موازی استفاده گردیده است یعنی در حالت دور کند دو فن خنک کننده سری می شوند و به هر کدام شش ولت برق می رسد و فن ها با دور کند شروع به کار کردن می کنند و در حالت دور تن فن ها از حالت سری خارج می شوند و به حالت موازی تبدیل می شود در این حالت به هر فن ۱۲ ولت برق می رسد و فن ها با دور تند شروع به کار میکنند در این خودرو ها فن کندانسور و فن خنک کننده موتور یکی می باشد.
در برخی خودرو ها (تمامی خودرو های تک فن مثل پراید ۲۰۶ تندر ۹۰ و….) برای ایجاد دور کند وتند فن از یک مقاومت الکتریکی که معروف به مقاومت فن می باشد استفاده گردیده است و مدار فن طوری طراحی گشته که در دور آرام فن برق فن از یک مقاومت عبور کند و ولتاژ آن به ۶ ولت کاهش یابد و در حالت دور تند بدون عبور از مقاومت برق ۱۲ ولت را برای فن خنک کننده فراهم می کند.
مقاومت فن نیز در برخی موارد دارای مشکل میگردد به همین منظور فایلی را در زیر آماده دانلود کرده ایم تا شما عزیزان را با مقاومت فن در خودرو بیشتر آشنا کنیم

فایل در قالب pdf می باشد بار گذاری آن در سایت بسته به سرعت اینترنت شما از چند لحظه تا چند دقیقه ممکن است طول بکشد لطفا صبور باشید.
View Fullscreen

برای دانلود از منوی کرکره ای بالا سمت راست استفاده کنید