موتور در خودرو در واقع تولید کننده قدرت است. موتور خودرو مجموعه از تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی است که در کنار یکدیگر باعث تولید قدرت می‌شوند. موتور خودرو از اجزای بسیار زیادی همچون: سیلندر، پیستون، سوپاپ، میل لنگ و… تشکیل شده است.

خودروها با توجه به کاربری از موتورهای گوناگونی استفاده می‌کنند. موتور خودرو ها عموما برحسب نوع سیلندر و آرایش سیلندرها نام گذاری می‌شوند.

موتور

یعنی مهم‌ترین قسمت ماشین، از یک سری قطعات به هم متصل شده تشکیل شده است

بلوک سیلندر

بلوک سیلندر محلی است که در آن سیلندرها تعبیه شده است. حرکت رفت و برگشت پیستون درون سیلندرها انجام می‌شود. بد نیست بدانید حرکت پیستون، انرژی خود را از احتراق حاصل از سوخت و اکسیژن می‌گیرد. به عبارت دیگر این بلوک قطعه­‌ای ریخته­‌گری از جنس چدن یا آلومینیوم می‌­باشد که در مواقع فوند‌انسیون تشکیل یک موتور احتراق داخلی را به وجود می­‌آورد. به طوری که محل نصب میل‌لنگ، رینگ پیستون و شاتون، سرسیلندر، کارتل، منیفولد گاز و کلیه قطعات جانبی را فراهم می­‌سازد. از این رو دقت در ساخت و ماشین کاری بلوکه سیلندر و همچنین نوع آلیاژ آن به جهت تحمل سرما و گرمای بیش از حد جهت جلوگیری از ترکیدن از اهمیت بالایی برخوردار می‌­باشد.

سرسیلندر

سرسیلندر محل قرارگیری اتاقک احتراق، شمع و سوپاپ‌های دود و هوا که در انجام واکنش احتراق نقش دارند، می‌باشد. این قطعه آلومینیومی قسمت بالای بلوک سیلندر که محفظه اتاق احتراق و سوپاپ‌های دود و بنزین، منیفولد گاز و هوا، میل سوپاپ‌ها، محل نصب شمع موتور و تایپیت‌ها را شامل می‌شود. همچنین بخاری آب و روغن نیز داخل قطعه سرسیلندر جهت خنک کاری محفظه احتراق موتور خودرو طراحی شده است.

واشر سرسیلندر

به طور خلاصه قطعه واشر سرسیلندر باعث آب‌بندی سطوح اتصال سرسیلندر به بلوک سیلندر می‌شود. از طرف دیگر مانع نشت مایعات به خارج از بلوک سیلندر می‌گردد. اگر بخواهیم کمی بیشتر توضیح دهیم جنس این قطعه از مواد نسوز و بسیار با کیفیت فولادی می‌باشد. به خاطر نقش مهم آن که جلوگیری از قاطی شدن آب و روغن و آب بندی محفظه احتراق می‌باشد، باید از بهترین مارک‌های شناخته شده در بازار استفاده گردد. هر چند که این قطعه هم دارای طول عمر مفید است. می‌بایست به دلیل مستهلک شدن به موقع تعویض گردد تا از هزینه‌های اضافی جلوگیری به عمل آید.

میل لنگ

این قطعه یکی از اصلی‌ترین اجزا موتورهای احتراق داخلی است. وظیفه اصلی آن تبدیل حرکت خطی پیستون‌ها به حرکت دورانی می‌باشد. به این مفهوم که این قطعه نیرویی که بر اثر حرکت رفت و برگشت پیستون ایجاد می‌شود را به حرکت دورانی برای چرخش و حرکت چرخ‌ها تبدیل می‌کند. همانند میل سوپاپ، میل‌لنگ نیز یک قطعه مصرفی نیست و به ندرت پیش می‌آید که خراب شود. خرابی این قطعه زمانی رخ می‌دهد که روغن کافی به یاتاقان‌های میل ‌لنگ نرسد. بر اثر خشک کار کردن خودرو یاتاقان زده و میل ‌لنگ را دچار خراش و آسیب نماید.

میل سوپاپ

با نام دیگر به نام میل بادامک وظیفه اصلی باز و بسته کردن سوپاپ‌های ورودی و خروجی را دارا می‌باشد. در حقیقت این قطعه توسط بادامک‌هایی که دارد، زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌های دود و هوا را انجام می‌دهد. سوپاپ‌های ورودی همان سوپاپ‌های ورود سوخت و هوا به داخل سیلندر است. سوپاپ‌های خروجی همان س

وپاپ‌های خروج دود از سیلندر است. عواملی که می‌تواند به میل‌سوپاپ آسیب برساند، اُفت فشار روغن و یا کمبود روغن در موتور خودرو می‌باشد. 

پیستون

جزئی از موتورهای رفت و برگشتی، پمپ‌ها و کمپرسورهای رفت و برگشتی، استوانه‌های نیوماتیکی و مکانیزم‌های مشابه‌ آن است. این قطعه در داخل سیلندر قرار می‌گیرد و حرکت رفت و برگشتی را انجام می‌دهد. پیستون بخش متحرکی است که در داخل یک سیلندر قرار می‌گیرد. نقش پیستون در موتورها، انتقال نیرو از گازهای در حال انبساط در داخل سیلندر به میل‌لنگ با استفاده از یک میلهٔ رابط یعنی همان شاتون است. در پمپ‌ها و کمپرسورها، نقش پیستون برعکس شده و نیرو از میل‌لنگ به پیستون منتقل می‌شود تا سیال داخل سیلندر را فشرده یا تخلیه نماید.

فلایویل

فلایویل یکی از مهم­ترین قطعات در خودرو می‌­باشد که نقش انتقال قدرت از موتور خودرو به گیربکس را ایفا می‌­کند. فلایویل قطعه­‌ بشقاب مانند سنگینی است که به وسیله­ پیچ و مهره به میل ­لنگ متصل شده است. وظیفه آن ذخیره و یکنواخت ساختن حرکات موتور و همچنین دارای نشانه‌ای جهت عملکرد سنسور سرعت برای ثبت دور موتور می‌باشد. برای این قطعه از چرخ طیار و چرخ لنگر نیز در زبان فارسی استفاده ­می­‌شود.

شاتون

شاتون قطعه‌ای است اهرمی شکل که در موتور خودروها پیستون را به میل لنگ متصل می‌کند. این قطعه وظیفه اتصال پیستون و میل لنگ به یکدیگر را به عهده دارد. گفته می‌شود که نیروی خطی پیستون را به نیروی چرخشی میل لنگ تبدیل می کند. این قطعه تا حد امکان سبک ساخته می‌شود ولی در عین حال به اندازه لازم سخت و محکم (جنس فولاد) می‌باشد. این استحکام برای شاتون ضروری است تا ضربات ناشی از احتراق را تحمل کند.

سوپاپ دود و هوا

جهت ورود هوا و خروج اگزوز کانال‌های هوا و دود در سر سیلندر تعبیه شده است که این کانال‌ها بوسیله سوپاپ‌های دود و هوا از محفظه احتراق جدا می‌شوند. وظیفه سوپاپ دود و هوا باز و بسته کردن محل ورود مخلوط سوخت و هوا و خروج دود از اتاقک احتراق را به عهده دارند. این قطعات در زمان‌بندی خاصی که برای موتور خودروها طراحی شده است باز و یا بسته می‌شوند. در حقیقت این زمان‌بندی توسط میل سوپاپ به اسبک‌های دود و هوا و سپس به سوپاپ‌ها تحمیل می‌شود.

رینگ‌های پیستون

رینگ در اصطلاح به حلقه‌های فلزی گفته می‌شود که روی پیستون قرار می‌گیرد. این حلقه‌ها که از جنس چدن ساخته شده‌اند. رینگ‌های پیستون وظیفه آب‌بندی حرکت پیستون‌ها در سیلندرها را بر عهده دارند. این قطعات مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت ناشی از احتراق در محفظه احتراق سیلندر دارند. همچنین از قابلیت ارتجاعی خوبی نیز برخوردارند.

راهنمای دانلود فایل ها :

برای خرید محصول ، بر روی دکمه خرید کلیک کنید تا به صفحه پرداخت منتقل شوید . پس از اتمام فرآیند خرید و پرداخت آنلاین ، لینک دانلود در اختیار شما قرار خواهد گرفت . شما با خرید و دانلود این محصول ، شرایط و ضوابط سایت را پذیرفته اید . توصیه می کنیم برای دانلودی مطمئن تر ، از نرم افزار های مدیریت دانلود نظیر IDM استفاده نمائید .

توجه فرمائید :

لینک دانلود به مدت ۴۸ ساعت برای شما فعال بوده و سپس منقضی خواهد شد . کلیه فایل ها و لینک ها با دقت تست شده و سپس در سایت قرار گرفته اند . چنانچه مشکلی در هنگام خرید و دانلود مشاهده کردید ، توسط فرم تماس با ما اطلاع دهید تا مشکل احتمالی سریعا برطرف گردد .